docent keramiek

Vanaf 1996 ben ik docent keramiek binnen centra voor kunst en cultuureducatie, zowel in Heesch op de Eijnderic, als in Uden bij het huidige Kunst&Co, in Veghel bij Phoenix, in Oss bij de Muzelinck en in Den Bosch bij de Muzerije.


volwasseneducatie

 

 Cursisten werken op eigen niveau en binnen de groep stimuleren beginners de gevorderden door met voorstellen te komen die eigenlijk niet kunnen. De gevorderden geven de beginners tip and tricks, kortom een boeiende interactie. De docent springt bij, geeft advies, stimuleert en werkt nieuwe technieken uit. Iedere cursist vindt  zijn eigen beeldtaal en krijgt vertrouwen in  zijn kunnen.

Diverse technieken komen aan bod, van boetseren tot constructief werken of in mallen vormen, van diverse huid en kleur behandelingen tot glazuren, van primitief stoken in een pitt fire, elektrisch stoken op diverse temperaturen en het genieten van de elementen tijdens het rakustoken. 



beeldende vorming binnen het onderwijs of bso

Je hoeft het zo gek niet te noemen of samen verzinnen we een passende invulling voor een project die bij jouw doelgroep past. Voornamelijk werk ik in klei, met uitstapjes naar mozaïek of hout.

Ik maak me er hard voor dat het driedimensionale werken op scholen weer gemeengoed gaat worden. Kinderen van vier jaar kunnen nog heel vrijelijk opgaan in de wonderen die uit hun handen komen zonder resultaat gericht te zijn. Middelbare scholieren moeten een drempel over maar staan versteld van hun werk wanneer het op de expositie prijkt.



feestje kleien

Een verjaardag, een personeel-, familie- of vrijgezellenfeestje of eens een creatieve middag met degene die aan jouw zorg is toevertrouwd met PGB. Met klei maak je er iets bijzonders van. Er staan acht draaischijven bij Kunst&Co, Uden en zelfs meer bij Phoenix, Veghel of de Muzerije, Den Bosch. (ruimte en faciliteit moet gehuurd worden)

Wanneer je handvorm of met mallen wilt werken kan ik de workshop ook op eigen locatie aanbieden. 



raku stoken

Raku stoken voelt als een feestje. De elementen aarde, water, vuur en lucht zijn essentieel in dit proces en ik voel me dan verbonden. De biscuit gebakken werkstukken worden van glazuur voorzien en buiten tot 1000 graden Celcius gestookt. Dan wordt het werk uit de oven gehaald en na even afkoelen in de houtkrullen gedaan. Het verbranden van het hout zorgt voor koolstof die in de klei trekt op plekken die niet geglazuurd zijn en in de craquelé. Wanner je een afscheidingslaag tussen het biscuit gebakken werk en de glazuur aanbrengt springt de glazuur er na het gereduceerd koelen in de houtkrullen af wanneer er water overheen gesprenkeld wordt. Je spreekt dan van naked raku of  'raku-in-zijn-blootje'